Janji PH: Penanguhan bayaran balik PTPTN ditunda, peminjam perlu bayar balik kata Menteri Pendidikan

Janji PH: Penanguhan bayaran balik PTPTN ditunda, peminjam perlu bayar balik kata Menteri Pendidikan
Mengenai janji penangguhan bayaran balik pinjaman PTPTN kepada peminjam yang bergaji kurang daripada RM4,000 sebulan, Maszlee berkata pihak kementerian memerlukan sedikit masa lagi untuk mencari jalan terbaik termasuk mekanisme pelaksanaan bagi menunaikan janji itu.

"Saya akan membuat pengumuman sewajarnya apabila tiba masanya nanti, sebelum berakhir tempoh 100 hari pertama (Pakatan Harapan menerajui Kerajaan Persekutuan)," katanya.
Maszlee berkata, kementerian telah menubuhkan sebuah kumpulan untuk mengkaji dengan teliti cara terbaik bagi melaksanakan janji tersebut dalam tempoh 100 hari dengan tidak menggadaikan kepentingan rakyat lain yang turut diberi keutamaan oleh kerajaan.

"Jadi kita harap peminjam PTPTN dapat terus membayar hutang mereka dan dapat bersabar. Berikan kami waktu untuk membuat kajian dan perincian," katanya.

Ditanya mengenai status peminjam PTPTN yang tersenarai di bawah Sistem Maklumat Rujukan Kredit Berpusat (CCRIS), beliau berkata, nama peminjam akan masuk ke dalam senarai CCRIS secara automatik dalam tempoh 13 bulan selepas mereka tamat pengajian.

Bagaimanapun, Maszlee berkata kementerian akan mengkaji isu itu dan membuat penyelarasan dengan CCRIS.

Dalam pada itu, Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) PTPTN, Wan Ahmad Wan Yusoff yang turut serta dalam sidang media itu berkata peminjam yang tersenarai di bawah CCRIS boleh hadir ke kaunter PTPTN untuk menyusun semula hutang mereka.

"Kalau tidak mampu bayar ansuran bulanan RM100, boleh bincang untuk bayar RM50," katanya.

Mengenai diskaun bayaran balik PTPTN yang diumumkan dalam Bajet 2018 oleh kerajaan terdahulu, Wan Ahmad berkata ia masih dilaksanakan bagi mereka yang masih berhasrat untuk membayar pinjaman masing-masing.

Diskaun PTPTN ialah 20 peratus untuk bayaran penuh, 10 peratus untuk bayaran 50 peratus sekali bayaran dan 10 peratus untuk bayaran balik melalui potongan gaji atau debit terus.

Dalam perkembangan lain, Maszlee berkata, kementerian telah menubuhkan sebuah jawatankuasa induk pelaksanaan manifesto Pakatan Harapan (PH) yang berkaitan dengan kementerian tersebut.

Katanya, jawatankuasa itu dianggotai oleh Ketua Pengarah Pelajaran, Ketua Pengarah Pendidikan Tinggi dan semua anggota pengurusan tertinggi kementerian dengan bahagian dasar sektor pengajian asas dan pengajian tinggi akan bertindak sebagai urusetia.




#FaktaBukanAuta #RinduZamanNajib #ManaDuitForex
#ManifestoBukanJanji
#JanjiDiCapati
Read More

Jangan buat keputusan semata-mata kerana dendam - Najib

Jangan buat keputusan semata-mata kerana dendam - Najib
Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak meminta kerajaan Pakatan Harapan (PH) jangan membuat keputusan semata-mata kerana dendam kesumat terhadap individu ataupun Kerajaan Barisan Nasional.

Ini termasuk cadangan untuk membatalkan projek Rel Berkelajuan Tinggi (HSR) Kuala Lumpur-Singapura.

“ Keputusan yang dikaburi emosi hanya akan merugikan rakyat,” tulis Najib di Facebook beliau sebentar tadi .

Beliau turut mempersoal sama ada keputusan cadangan itu hanya dibuat seorang sahaja dan adakah agensi terlibat dengan projek ini sudah diberi ruang untuk membentangkan kes mereka kepada kabinet dan Majlis Penasihat Kerajaan.

Berikut penjelasan Najib mengenai projek HSR.

HSR: Kerajaan digesa bersikap telus dalam keputusan untuk membatalkan projek tersebut.

1. Projek keretapi laju HSR Singapura – Kuala Lumpur bukan diilhamkan hanya berdasarkan kepada keputusan yang dibuat oleh satu negara sahaja. Keputusan untuk projek ini dibuat berdasarkan kepada kajian terperinci terhadap manfaat dari kos yang dibuat oleh kedua-dua pihak bertahun lamanya yang turut membuktikan wujud manfaat sosial dan ekonomi bagi kedua-dua negara.

2. Projek ini mempunyai potensi untuk membentuk masa depan dan bagaimana kita dapat bekerjasama bagi faedah bersama. Kajian turut menunjukkan Malaysia adalah penerima manfaat utama bagi projek ini memandangkan majoriti landasan adalah di negara ini. Menggabungkan secara integrasi dua bandar utama dan ekonomi di Asia Tenggara akan menghasilkan manfaat yang besar yang melangkaui jualan tiket dan kos bagi infrastruktur itu.

3. Ia adalah sebahagian daripada agenda transformasi dan visi kita untuk Malaysia baharu yang akan mewujudkan industri baharu, kaedah baharu untuk kerjasama antara dua negara, meningkatkan pekerjaan berpendapatan tinggi dan gaya serta taraf hidup lebih baik untuk semua rakyat.

Ia juga akan mewujudkan satu pusat pertumbuhan baharu dan memberi nafas baharu kepada bandar seperti Batu Pahat, Muar, Ayer Keroh, Melaka dan Seremban di mana manfaat berganda daripada projek ini adalah sangat besar.

4. Pada ketika kita memahami bahawa ia adalah prerogatif kerajaan baharu Pakatan untuk membatalkan projek ini, saya kecewa dengan keputusan terburu-buru untuk membatalkan projek ini dan menggesa kerajaan untuk bersikap lebih telus dan mengadakan rundingan sebelum membuat apa-apa keputusan kerana ia akan memberi kesan kepada masa depan ekonomi, peluang pekerjaan dan jenis pekerjaan untuk rakyat Malaysia. Saya turut merasakan adalah menjadi tanggungjawab saya untuk memberi pencerahan bagaimana keputusan dibuat kerajaan BN terdahulu bersama kerajaan Singapura bagi projek ini.

5. Pertama, kerajaan baharu mendakwa kos projek ini adalah RM110 bilion. Jawatankuasa bersama Malaysia – Singapura, sehingga awal tahun ini telah mengunjurkan kos bagi projek ini adalah kira-kira RM72 bilion, termasuk pengambilan tanah dibayar kepada rakyat Malaysia, berasaskan kepada penilaian antarabangsa yang dilakukan dan dikemukakan sebelum ini.

6. Kos sebenar hanya diketahui apabila tender sepenuhnya bagi merekabentuk, membina, pembiayaan dan penyelenggaraan kesemua stok guling (rolling stock) dan aset keretapi HSR, yang dijangka ditutup sepenuhnya pada 28 Disember, 2018.

7. Sehubungan dengan itu, kerajaan seharusnya memberitahu kita bagaimana mereka memperolehi angka RM110 bilion? Adakah angka ini juga dinaikkan atas dasar politik sebagaimana dilakukan terhadap angka RM1 trilion bagi ‘hutang negara?’

8. Saya juga terkejut dengan kenyataan Tun Mahathir yang menyatakan bahawa Malaysia tidak mendapat pulangan sesen pun daripada projek HSR.

9. Realitinya, projek infrastruktur seperti HSR ini, membawa pulangan dan manfaat dalam bentuk kenaikan nilai hartanah, kepesatan ekonomi setempat, pemindahan teknologi, peluang pekerjaan pendapatan tinggi, kemasukan tenaga pakar ke dalam negara dari Singapura serta pelancongan.

10.Saya mahu bertanya kepada Dr Mahathir apakah projek-projek Lebuhraya Pan Borneo dan Lebuhraya Central Spine Road yang tiada tol, projek LRT, MRT dan monorel mendapat pulangan dari hasil tiket sahaja? Sudah tentu tidak.

11. Projek-projek infrastruktur ini mendatangkan pulangan kepada negara dari segi kepesatan ekonomi. Kerajaan akan meraih pendapatan daripada cukai yang diperoleh daripada ekonomi yang lebih rancak. Manakala, rakyat pula mendapat kemudahan dan peluang pekerjaan kerana dapat berhubung dengan mudah.

12. Rasional yang sama digunakan dalam pembinaan HSR ini. Untuk pengetahuan rakyat Malaysia, laluan penerbangan Kuala Lumpur Malaysia adalah yang tersibuk di dunia. Terdapat permintaan yang luar biasa terhadap perjalanan Kuala Lumpur-Singapura ini. Kerana itulah HSR ini sebenarnya sangat menguntungkan negara.

13. Saya juga ingin bertanya adakah agensi terlibat dengan projek ini sudah diberi ruang untuk membentangkan kes mereka kepada kabinet dan Majlis Penasihat Kerajaan? Adakah kajian impak ekonomi dan penilaian impak alam sekitar sudah dibentangkan dan dipertimbangkan? Bolehkah kajian ini kini didedahkan kepada umum?

Unjuran yang terkandung dalam laporan berkenaan yang pernah saya lihat menunjukkan manfaat ekonomi sehingga RM650 bilion bagi GNI sehingga 2069. Manakala akan wujud 110,000 peluang pekerjaan dan ia diunjurkan akan meningkat sehingga 442,000 menjelang 2069. Untuk lebih telus, laporan ini seharusnya ditunjukkan kepada orang awam sebagaimana dilakukan kerajaan BN sebelum ini ketika laporan dipamerkan kepada orang ramai untuk maklum balas.

14. Adakah pembatalan ini adalah keputusan seorang sahaja? Saya difahamkan Menteri Pengangkutan baharu telah membuat kenyataan bahawa projek HSR ini tidak pernah dibincangkan dalam kabinet manakala Menteri Kewangan baharu enggan memberi ulasan tentang pembatalan projek HSR ini.

15. Projek HSR ini adalah projek jangka panjang dengan pelaburannya akan dapat diperolehi kembali pada dekad mendatang, dari pertumbuhan trafik selain kesan limpahan manfaat ekonomi berkaitan projek ini.

16. Impak ekonomi dari projek HSR ini juga turut mengambil kira analisa kewangan dan laporan Bank Dunia bagi unjuran pertumbuhan KDNK Malaysia tahun ini dan beberapa tahun akan datang.

17. Dengan pembatalan projek ini, prospek pertumbuhan KDNK Malaysia akan menyusut dan pertumbuhan peluang pekerjaan akan terencat? Kerajaan baharu perlu mengambil kira faktor ini dan mempunyai langkah pilihan bagi mengisi jurang kekurangan ini.

18. Zaman kini sudah berubah dan ekonomi hari ini lebih sofistikated dari dulu dan adalah mengecewakan jika Perdana Menteri gagal melihat pulangan projek ini sebagai pemangkin ekonomi seperti HSR ini di luar skop hasil jualan tiket sahaja. Jangan membuat keputusan semata-mata kerana dendam kesumat terhadap individu ataupun Kerajaan Barisan Nasional. Keputusan yang dikaburi emosi hanya akan merugikan rakyat.




#FaktaBukanAuta #RinduZamanNajib
#ManaDuitForex
Read More

Dah nak bankrap tapi boleh bayar untuk piala dunia dan besarkan pulau tak berpenghuni

Dah nak bankrap tapi boleh bayar untuk piala dunia dan besarkan pulau tak berpenghuni
Negara bankrap, takde duit buat HSR, MRT3.

Tak dapat tepatkan janji manifesto. Raya bonus kecil saja.

Tak mampu naikkan gaji kakitangan kerajaan.

Bursa saham junam giler.

Tapi cukup duit untuk siarkan piala dunia dalam RTM1 dan buat pulau tiada orang yang tinggal di tengah-tengah entah mana.

*Dr M: Malaysia wants to enlarge Middle Rocks to form island*




#FaktaBukanAuta #RinduZamanNajib
#ManaDuitForex
Read More

Kutip derma - hanya itu cadangan terbaik pakar dari Penasihat Orang Tua Bangka

Kutip derma - hanya itu cadangan terbaik pakar dari Penasihat Orang Tua Bangka


Council of Eminent Person:
-Bekas Gabenor Bank Negara,
-Billionaire Melayu (Bekas Menteri Kewangan)
-Taikun perniagaan
-Professor Economy
-Bekas Chairman Petronas

Hasil penyelesaian:
-Wujudkan tabung bayar hutang negara.

Baik ambik AJK surau jadi ahli council.





#FaktaBukanAuta #RinduZamanNajib #ManaDuitForex
Read More

IMF: GST lonjak ekonomi Arab Saudi

IMF: GST lonjak ekonomi Arab Saudi
Ketika Malaysia ‘kembali ke belakang’ dengan mansuh Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) mulai 1 Jun ini, ekonomi Arab Saudi pula berkembang positif hasil sistem percukaian itu.

Akhbar berpengaruh tempatan, Arab News pada 24 Mei lalu melaporkan bahawa pelaksanaan cukai nilai tambah (VAT) ala GST dengan kadar 5 peratus mulai 1 Januari lepas mula memberi kesan kepada pertumbuhan ekonomi negara.

Cukai kepenggunaan itu yang turut dilaksanakan di 160 buah negara kerana telus dan gagal ditiriskan peniaga tidak jujur, malahan menyelamatkan ekonomi Arab Saudi daripada hanya bergantung pendapatan kepada sumber minyak.

Perkara itu bahkan disahkan pasukan Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) diketuai Tim Callen dalam pertemuan dengan para pegawai Arab Saudi di Riyadh baru-baru ini yang terkejut dengan data pertumbuhan ekonomi negara itu.

Hasil perjumpaan tersebut, Menteri Kewangan Arab Saudi, Mohammed Abdullah Al-Jadaan mengakui yang negara terbesar Asia Barat itu kini berada di landasan tepat pemulihan ekonomi sejajar pelan tranformasi Wawasan 2030.

Pada masa sama, visi belanjawan 2018 kerajaan Arab Saudi juga merancang untuk menghapuskan segala subsidi secara bertahap-tahap bagi pelbagai produk tenaga agar ekonominya tidak lagi bergantung kepada sumber minyak.

Pengeksport petroleum terbesar di dunia itu bertindak menaikkan harga jualan runcit minyak sekitar seganda awal tahun ini sebagai antara inisiatif reformasi kebangsaan yang bertujuan untuk merencamkan sumber hasil ekonomi.

IMF dalam nota laporannya memaklumkan, pengenalan VAT di Arab Saudi, yang sebenarnya dipelajari daripada kisah kejayaan pengalaman GST di Malaysia sendiri, kini mengukuhkan budaya pengurusan percukaian lebih cekap.

Awal bulan ini, Kementerian Kewangan Arab Saudi menerbitkan laporan fiskal kewangan suku pertama 2018 yang menunjukkan pendapatan negara cecah 166 bilion riyal (RM176 bilion) naik 15 peratus berbanding rekod tahun lalu.

Sumber perolehan bukan minyak bahkan melonjak sebanyak 63 peratus kepada 52 bilion riyal (RM55 bilion) yang disumbangkan daripada pelaksanaan VAT, manakala sumber pendapatan daripada minyak hanya naik 2 peratus.

IMF mengunjurkan ekonomi Arab Saudi boleh meningkat sehingga 1.7 peratus pada tahun ini selepas berada dalam angka negatif sepanjang tahun lalu, sekali gus mampu mencapai kepada bajet seimbang menjelang tahun 2023.

Limpahan ekonomi turut dijana pelbagai projek prasarana skala mega yang berimpak tinggi termasuk pembesaran terminal Lapangan Terbang Antarabangsa Raja Abdulaziz di Jeddah bernilai 7.2 bilion riyal (RM7.6 bilion).

Pelaksanaan VAT di Arab Saudi yang mengambil ideanya dari model Malaysia; turut menyebabkan jirannya iaitu Bahrain, Emiriah Arab Bersatu, Kuwait, Oman dan Qatar mengikut jejak yang sama.



Read More

Najib hanya ada 1MDB, tetapi berbilion duit rakyat lesap di zaman Mahathir

Najib hanya ada 1MDB, tetapi berbilion duit rakyat lesap di zaman Mahathir
Nak Rule Of Law, biar adil dan telus!

Najib hanya ada 1MDB, tapi korang sedar tak, berbilion duit rakyat dihabiskan di zaman Mahathir untuk semua syarikat ini.

MAMINCO - bankrap
MAKUWASA - bankrap
PERWAJA - bankrap
BMF - bankrap
BNM - rugi RM30 billion
Forex - gagal
Bank Bumi- rugi
BAKUN - rugi
MAS - rugi
ERL - kerajaan terpaksa bayar kroni Mahathir
PKFZ - rugi
PUTRA LRT - bankrap
STAR LRT - bankrap
MONOREL - bankrap
BAS INTRAKOTA - bankrap
SILTERRA - rugi
JARING - gagal
MEC ELECTRONIC GAMBANG - bankrap
MIMOS - gagal
HICOM - gagal
EAGLE PLANE
IPP - rugikan TNB berbilion
TNB - rugi
PROTON - rugi
FIMA Rantei - gagal
SOGOSHOSHA - gagal
JUDICIARY - dicemar
UMNO - diharamkan
DAYABUMI - gagal
TIME dotCom - rugi
KONSORTIUM PERKAPALAN - rugi
MISC - lingkup
IWK - rugi
DASAR PANDANG KE TIMUR- gagal
PLAZA RAKYAT - terbengkalai
JB WARWRFRONT CITY - terbengkalai
KRONISME - berleluasa
HARGA BARANG - naik
ARAK- mirzan beli kilang arak san miguel
RINGGIT - jahanam daripada RM2.20 kepada RM3.80 (vs USD)
SUKAN KOMANWEL - masih ada yg tak dapat payment
EKUITI BUMI - naik tak smpai 2% selama 22 tahun
PIRATISATION - 200 syarikat awam difaraid kepada kroni, dan anak-anak Mahathir
PENAPIS MINYAK - 22 tahun tiada loji penapis minyak sendiri terpaksa import dari Singapura
SURAT WAHYU - boleh menang tender, loan boleh lulus, boleh lari dari penguatkuasa, syarikat RM2 boleh dapat projek juta-juta.

Ada lagi yang aku terlepas pandang? Sure ada kan.. kalau ada sila tambah di ruangan komen.. tq





#FaktaBukanAuta #RinduZamanNajib
#RuleOfLawRimba
#ManaDuitForex



Read More

Benarkah negara kita boleh bankrupt?

Benarkah negara kita boleh bankrupt?
#RinduZamanTun #BinaSemulaNegara #SelamatkanMalaysia

Hakikatnya; Kerajaan Malaysia tidak akan bankrupt walaupun sekiranya hutang kerajaan mencecah RM1 trillion sekalipun selagi mana hutang-hutang kerajaan itu adalah dalam matawang Ringgit Malaysia.

Tapi kenapa Mahathir menakut-nakutkan rakyat mengatakan kononnya hutang Kerajaan Malaysia bukanlah RM690billion, sebaliknya RM1 trillion dan kononnya Kerajaan Malaysia bakal bankrupt sekiranya Najib terus menjadi PM?

Adakah jawapannya kerana Mahathir dan Daim ingin kembali kepada polisi lama mereka iaitu menurunkan hutang kerajaan dengan melaksanakan dasar penswastaan yang hanya mengkayakan kroni dan anak beranak beranak mereka?

Sila baca fakta di bawah ini;

Hutang kerajaan Malaysia berbanding Gross Domestic Product / Keluaran Dalam Negara Kasar (Government Debt to GDP ratio) yang paling tinggi dalam sejarah negara dicatat pada paras 103.4% pada tahun 1986 iaitu semasa era pemerintahan Dr. Mahathir bin Mohamad https://www.ceicdata.com/en/indicator/malaysia/government-debt--of-nominal-gdp

Walaupun saiz ekonomi negara adalah kecil ketika itu, dan dengan hutang kerajaan Malaysia yang relatif tinggi iaitu pada 103% berbanding GDP, tetaplah kerajaan Malaysia tidak akan bankrupt selagi mana hutang hutang itu dalam matawang RM.

Hutang kerajaan Malaysia berbanding GDP berkurang dengan mendadak daripada paras 75% pada tahun 1990 kepada 30% sahaja pada tahun 1997 bukanlah kerana hasil kutipan cukai.(http://www.imf.org/external/datamapper/GGXWDG_NGDP@WEO/MYS)

Kenapa tidak mungkin penurunan dalam tingkat hutang Kerajaan Malaysia antara tahun 1990-1997 ini datang dari hasil cukai kerajaan?

Ini kerana pada tahun 1990an negara mencatatkan imbangan akaun semasa negatif (Current Account Negara pada posisi negatif), iaitu hampir sepanjang Anwar Ibrahim menjadi Menteri Kewangan nilai Import adalah lebih tinggi dari nilai Export (import melebihi export). Tidak seperti sekarang yang mana negara mencatatkan akaun semasa positif kerana nilai Export lebih tinggi dari nilai import.

Jadi, bagaimanakah hutang Kerajaan Malaysia diturunkan pada tahun 1990-1997 dulu?

Jawapannya adalah Mahahtir menurunkan
hutang kerajaan dengan projek penswastaan, iaitu dengan menjual segala macam aset aset negara kepada kroni. ( baca: Neo liberalism)

Jadi persoalannya adalah, adakah tujuan PM Pakatan Harapan menakut nakutkan rakyat dengan berkata kononnya negara bakal bankrupt (yang pada hakikatnya tidak mungkin) sebenarnya punya tujuan lain?

Apabila rakyat takut dan mahukan hutang kerajaan diturunkan maka resepi sama akan digunakan?
Iaitu kembali kepada polisi penswastaan yang terbukti hanya mengkayakan kroni kapitalis dan merugikan rakyat.

Mungkinkah dalam fikiran PM, rakyat yang ketakukan negara akan bankrupt juga akan pasrah jika kerajaan 'terpaksa' menjual segala aset-aset negara, menjual infrastruktur milik rakyat dan melelong syarikat-syarikat milik kerajaan kepada kroni-kroni dan anak beranak pemimpin politik? Seperti yang mereka pernah lakukan sebelum ini?

Dari mana kroni kroni beliau mendapat wang membeli aset aset kerajaan?
Dari duit sendiri?
Tentulah TIDAK, sebaliknya daripada berhutang dengan bank-bank komersil, jadi sekiranya kroni-kroni rugi, untuk tidak menjejaskan sektor perbankan, maka kerajaan akan sekali lagi terpaksa membailout kroni kroni ini daripada bankrupt.

Maka skrip lamapun berulang kembali.

-----------

Sebenarnya tingkat hutang isi rumah yang tinggi adalah merbahaya pada ekonomi negara ketika ini, tapi tiada satupun ahli politik Pakatan Harapan berbicara berkenaan isu ini, sebaliknya mereka menjaja seolah olah hutang kerajaanlah yang paling bermasalah.




#FaktaBukanAuta #RinduZamanNajib


Read More

Prestasi Najib dan Mahathir Ibarat langit dengan kubang babi!

Prestasi Najib dan Mahathir Ibarat langit dengan kubang babi!
Masa Najib ambil alih tampuk kerajaan
Simpanan rizab negara hanya ada dalam RM20 bilion
Hutang kerajaan tinggi
Ekonomi negara tercorot
Kos sara hidup tinggi
Kuasa beli terhad
Indeks bursa saham menjunam

Tapi Najib tak salahkan mana-mana PM sebelumnya
Najib tak buat sidang media tiap hari
Najib tak buat drama meleleh air mata menarik simpati rakyat
Najib tak potong gaji menteri-menteri
Najib tak berhentikan mana-mana penjawat awam
Najib tak minta derma rakyat suruh langsaikan hutang negara

Tapi Najib gunakan ilmu dan pengalamannya
Untuk menyelesaikan segala permasalahan
Dengan tenang dan sabar
Walau beribu kritikan dan cacian diterima

Hasilnya rizab negara mencecah RM438 bilion
Tertinggi dalam sejarah negara
Hutang melebihi 100% berbanding KDNK hanya tinggal 50.3%
Najib ajak negara luar melabur dengan pelaburan berbillion-bilion ringgit
Malah negara dapat hak kuota haji melebihi negara Islam lain
Najib sponsor para imam dan jawatankuasa masjid menunaikan Haji
Najib beri elaun kepada nelayan, penoreh dan petani
Najib perkasakan prasarana di kawasan pedalaman
Najib mansuhkan yuran peperiksaan
Najib beri bantuan awal persekolahan
Najib beri BR1M
Najib tubuhkan Klinik 1 Malaysia dan Klinik bergerak
Najib tetapkan gaji minimum
Najib prihatin nasib peneroka Felda dan penjawat awam
Ahh..banyak lagi laaaa

Bila Mahathir dan Pakatan ambil alih kuasa
Dari hari pertama cuma cari salah Najib
Rampas harta Najib
Kacau anak dan cucu Najibk
Korek pasal 1MDB yg tak ada kesudahan
Sibukkan menyalahkan sana sini
Berhentikan penjawat awam kontrak
Berhentikan guru-guru agama mengajar KAFA
Sibuk buat sidang media
Berhentikan projek itu projek ini
Langsung tak peduli nasib rakyat
Belum sampai 100 hari
Negara dh nak melingkup dikerjakan!!

Prestasi Najib dan Mahathir
Ibarat langit dengan kubang babi!





#FaktaBukanAuta #RinduZamanNajib
Read More

Batal HSR: Kerajaan hilang kesan limpahan ekonomi

Batal HSR: Kerajaan hilang kesan limpahan ekonomi
Kerajaan bakal kehilangan kesan limpahan ekonomi, khususnya di sepanjang jajaran projek Rel Berkelajuan Tinggi (HSR) Kuala Lumpur-Singapura jika projek mega berkenaan dibatalkan.

Ahli Unit Komunikasi UMNO, Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan berkata, dakwaan Perdana Menteri, Mahathir Mohamad, kononnya HSR tidak bermanfaat kerana membabitkan kos tinggi, adalah terlalu mudah dan tidak mengambil kira pendapatan yang mampu dijana projek terbabit dalam jangka panjang.

“Stesen di Putrajaya, Seremban, Melaka, Muar, Batu Pahat dan Iskandar Puteri yang kurang membangun berbanding Kuala Lumpur dan Singapura, akan menerima manfaat limpahan pembangunan.

“Kajian Institut Ekonomi Membangun, Pertubuhan Perdagangan Luar Jepun (IDE-JETRO) menyatakan projek HSR mampu menjana AS$1 bilion (RM4 bilion) kepada ekonomi negara setiap tahun apabila ia beroperasi.

“Malaysia bakal kehilangan kira-kira pendapatan negara kasar (PNK) RM209 bilion dan 70,000 peluang pekerjaan yang bakal diwujudkan jika HSR dibatalkan.

“Pembatalannya bakal mengurangkan nilai projek Bandar Malaysia yang menjadi stesen akhir HSR, sekali gus menjejaskan kemampuan untuk syarikat 1Malaysia Develpment Berhad (1MDB) membayar hutangnya,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Dr Mahathir mengenai keputusan kerajaan membatalkan HSR atas alasan ia tidak bermanfaat, selain membabitkan kos RM110 bilion dan Malaysia tidak mendapat keuntungan daripadanya.

Kerajaan dijangka perlu membayar pampasan sekitar RM500 juta kepada Singapura jika meneruskan keputusan untuk membatalkan projek terbabit.

Abdul Rahman adalah antara individu bertanggungjawab dalam pelaksanaan projek HSR ketika menjadi Menteri di Jabatan Perdana Menteri ketika Barisan Nasional (BN) menerajui kerajaan.

Beliau turut mempertikaikan dakwaan kerajaan PH, kononnya kos pembinaan HSR membabitkan RM110 bilion, kerana ia berbeza dengan kos dianggar kerajaan Malaysia dan Singapura sebelum ini, iaitu sekitar RM50 bilion hingga RM70 bilion.

Malah, Abdul Rahman berkata, pembatalan HSR akan mengecewakan pelabur asing, selain menampakkan kerajaan PH seolah-olah terburu-buru dan tidak mengambil kira kesan limpahan ekonomi yang sangat besar daripadanya.

“Jika projek ini mahu dilaksanakan semula pada masa depan, kosnya akan lebih tinggi manakala beban hutang pasti meningkat berkali ganda, sekali gus bertentangan dengan rancangan PH untuk mengurangkan kadar hutang negara,” katanya.

Kesimpulannya kata Rahman, pembatalan HSR adalah satu kesilapan besar kerajaan.




#FaktaBukanAuta #RinduZamanNajib
Read More

Kempen Emosi Untuk Elak Tunai Janji PRU14

Kempen Emosi Untuk Elak Tunai Janji PRU14
KERAJAAN baharu Pakatan Harapan telah mula memainkan emosi rakyat Malaysia dengan menarik simpati mereka melalui kempen di media sosial.

Kempen yang paling banyak tersebar sekarang ialah menarik simpati rakyat atas kesukaran pemimpin-pemimpin kerajaan baharu menyelesaikan masalah pendapatan negara.

Sebilangan netizen telah nampak dan menjangkakan apa yang berlaku: Pakatan Harapan menggerakkan kempen supaya rakyat bersimpati dan tidak mendesak serta mengkritik kerajaan kalau janji 100 hari tidak terlaksana.

Cubaan mengelak daripada menggalas masalah inilah yang menyebabkan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng sebelum ini mengatakan masalah dihadapi negara terlalu besar tetapi kemudian “u-turn” selepas melihat kesan buruk kenyataannya.

Pada masa yang sama, tentera-tentera siber PH di alam siber telah mula menyebarkan cerita-cerita emosi untuk mengalihkan sentimen yang telah dibina sejak berkempen sebelum Pilihan Raya Umum ke-14 awal bulan ini.

Mereka mula mengatakan yang hutang wajib dibayar walaupun tidak dituntut, sedangkan sebelum ini menjanjikan hutang PTPTN dihapuskan dan pendidikan percuma diberikan.

Para cybertrooper ini bercerita tentang kenapa ramai orang muda yang rajin bercuti ke luar negara tetapi hutang belajar di universiti tidak sanggup dibayar dan mahu dilupuskan?

Ada juga daripada kalangan penyokong mereka yang mengatakan tidak perlu memansuhkan GST kerana mendakwa sebenarnya cukai ini tidak membebankan.

Sudah tentu hujah untuk mengekalkan GST ini tidak ada bezanya dengan hujah kerajaan Barisan Nasional dulu untuk memperkenalkan cukai ini.

Kalau kita melihat garis masa di Facebook, atau mesej-mesej yang sampai di WhatsApp, akan ada cerita-cerita emosi sebegini sampai kepada kita.

Khabarnya, ramai yang terkesan, tersentuh emosi apabila terbaca cerita Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad sebak dan mengalirkan air mata apabila memikirkan kantung negara yang semakin tidak berisi, sedangkan Hari Raya Aidilfitri semakin hampir dan bantuan BR1M sudah dijanjikan.

Cerita sebenarnya, detail teknikal dan situasi sebenar perbendaharaan pasti jauh berbeza daripada apa yang diolah untuk menjentik emosi ini, tetapi inilah yang mudah memberi kesan orang ramai.

Nampaknya, kerajaan baharu PH memang bersedia untuk mungkir janji dan telah bersedia dengan kempen media sosial mengalihkan kesalahan kepada kerajaan dahulu dan mengolah persetujuan rakyat supaya reda dengan sebarang tindakan kerajaan nanti.




Read More

Netizen membandingkan corak pemerintahan Najib dan Mahathir

Netizen membandingkan corak pemerintahan Najib dan Mahathir
Sejak kebelakangan ini, beberapa penganalisis membandingkan pemerintahan Datuk Seri Najib Tun Razak dan Tun Dr Mahathir Mohamad sama sepertimana perbezaan minuman berkarbonat, Pepsi dan Coca Cola.

Analisa Malaysian Impact, oleh Sebastian Loh menjelaskan, pemerintahan kedua-dua pemimpin ini boleh dilihat dengan jelas sekiranya ianya dipandang menurut perspektif tersendiri dan bukannya secara akumulatif.

"Saya secara hormatnya tidak bersetuju (Najib dan Dr Mahathir sama). Minta maafkan saya kerana mengulangi kenyataan cliche yang menjengkelkan ini: Dunia ini tidak sempurna, tetapi seperti yang mereka katakan, (pemimpin) kurang jahat," katanya.

Menurutnya, lima perkara perlu dilihat untuk membandingkan antara Najib dan Dr Mahathir meliputi; skandal, kronisme vs kecekapan, demam tol, demokrasi dan negara polis; dan klimaksnya adalah penentuan siapakah pemimpin paling kurang jahat - atau disebut pemimpin pembangkang zaman Dr Mahathir, 'Firaun'.

1. Skandal

Kata Sebastian, Najib dituduh mencipta hutang negara sehingga RM42 bilion menerusi 1MDB namun harus juga diingatkan salah satu daripada skandal Dr Mahathir dagangan forex Bank Negara Malaysia (BNM) 1990-an bernilai RM31.5 bilion bersamaan RM100 bilion pada hari ini.

Ujarnya, sungguhpun 1MDB mempunyai hutang tinggi, tetapi aset syarikat bernilai RM51.4 bilion termasuk dua bidang tanah di Jalan Tun Razak (TRX) dan di Sungai Besi (Bandar Malaysia), akan memberi pulangan besar kepada negara dan kerajaan dalam bentuk nilai pembangunan hartanah.

Tetapi kerugian RM100 bilion Dr Mahathir berjudi wang rizab negara tidak dapat dikembalikan sehingga kini.

2. Kronisme vs Kecekapan

Sepertimana dakwaan pembangkang sebelum ini, Dr Mahathir membangunkan negara dengan menjadikan kroni-kroninya kaya-raya sepertimana projek pembanguna Aliran Transit Ringan (LRT) dan KL Monorail yang akhirnya bankrap dan dijamin kerajaan.

Namun, Aliran Transit Massa (MRT) dicetuskan pada pemerintahan Najib lebih efisyen dan berintegrasi antara perkhidmatan keretapi lain.

"Bercakap mengenainya, MRT1 disiapkan lebih awal dan dibawah bajet, dan milik penuh kerajaan. Lebih banyak lagi laluan sedang dibina, dan, lebih penting, tidak akan diserahkan kepada pihak swasta yang tidak cekap.

3. Demam Tol

Tidak dinafikan bahawa Dr Mahathir mencetuskan pembinaan Lebuhraya PLUS dan ramai juga tahu pembangunannya dibina diatas perjanjian berat sebelah yang hanya menguntungkan konsesi dengan menaikkan kadar tol 10% setiap tiga tahun.

Gila Dr Mahathir mempersetujuinya, gila lagi Najib mengalakkan Khazanah Nasional dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) mengambil alih masing-masing mengambil alih 51% dan 49% pegangan PLUS dan menjadikan lebuhraya itu 100% milik kerajaan - hasilnya tiada kenaikan harga tol semenjak pengambilalihannya pada 2010.

4. Demokrasi dan Negara Polis

Benarlah dibawah pemerintahan Najib, polis juga masih berkuasa menahan aktivis pembangkang seperti Maria China dan Zunar kerana mencetuskan ketegangan.

Kunci bagi melihat perbezaan tahap demokrasi adalah dengan membandingkan Reformasi 1990 dengan himpunan Bersih pada era pemerintahan Najib.

"Satu mempamerkan polis Mahathir memukul dan menendang pemprotes, satu lagi rakyat dengan gembiranya menyanyika lagu karaoke popular".

5. Yang Kurang Jahat

Ramai mendakwa bahawa tidak perlu membandingkan pemerintahan Dr Mahathir kerana ianya adalah isu lama, namun sedar atau tidak Najib sedang memperbetulkan masalah yang dicipta zaman autokratik, tidak cekap dan rejim kroni Dr Mahathir pada masa lampau.

Kata Sebastian, terdapat dwi standard dimana masyarakat diminta untuk memaafkan Dr Mahathir tetapi bukan Najib.

"Walaupun Najib mempunyai rekod pencapaian memajukan negara. Walaupun beliau membuktikan dirinya lebih berbeza dan lebih bermakna. Benar, perubahan kadang kala agak perlahan dan percambahannya melibatkan kompromi.

"Namun, penyokong Pakatan menghentam mereka yang menetang Mahathir sebagai mementingkan diri sendiri dan terlalu idealistik. Nasib baik saya seorang realistik - saya melihat Najib kurang jahat," Sebastian membuat kesimpulan.



#FaktaBukanAuta #RinduZamanNajib

Read More

Apa muslihat PH cadang jual pegangan dalam Petronas?

Apa muslihat PH cadang jual pegangan dalam Petronas?
Cadangan kerajaan Pakatan Harapan (PH) termasuk menjual 25 peratus pegangan dalam Petronas bagi melunaskan hutang 1MDB dan hutang luar yang diwar-warkan bernilai RM 1 trilion mencetuskan kebimbangan rakyat.

Malah, UMNO dan Barisan Nasional (BN) selari dengan kebimbangan rakyat dan kecewa jika kerajaan terjerumus dalam tindakan tidak wajar dan bertindak di luar kawalan dengan menggunakan GLC atas kepentingan pihak tertentu.

Dalam satu kenyataan, BN dan UMNO tidak bersetuju dengan apa saja alasan jika kerajaan berhasrat menjual 25 peratus pegangan di dalam Petronas untuk melunaskan hutang yang sering dipolitikkan.

“ Apa tujuan sebenar dan apakah maksud terlindung kepada hasrat yang dikemukakan secara tiba-tiba itu?

“Jika idea itu digunakan, apakah kerajaan sudah ketandusan idea untuk mentadbir ekonomi Malaysia yang mendapat penarafan tinggi daripada agensi-agensi antarabangsa seperti Standard & Poor’s atau Moody’s dan Fitch?,” ujar kenyataan Unit Unit Komunikasi Strategik Ibu Pejabat UMNO.

Justeru, kerajaan PH diminta berhenti daripada mempolitikkan hutang negara.

Ini kerana Menteri Kewangan, Lim Guan Eng sendiri mengesahkan bahawa hutang negara cuma RM 686.8 bilion dan bukannya RM 1 trilion.

Menurut kenyataan itu, kerajaan sepatutnya memikirkan cara bagaimana untuk meningkat prestasi Petronas di dalam dan luar negara, menambah pegangan asing dan menaikkan pendapatan, daripada mengambil jalan mudah mencari wang untuk mengkotakan janji-janji di dalam manifestonya.

Lebih malang ialah mewar-warkan jumlah hutang yang tinggi untuk menutup kegagalan dalam memenuhi permintaan rakyat.

“UMNO beranggapan Kerajaan Pakatan Harapan tidak ada ahli yang dapat berfikir secara ‘outside the box’ atau di luar kotak bagi memenuhi janji manifesto ini, kecuali mengambil jalan mudah.

“Mereka gagal ataupun enggan mengiktiraf sasaran pertumbuhan ekonomi sebanyak 5.9 peratus, unjuran yang dibuat oleh Bank Dunia dan Tabung Kewangan Antarabangsa, enggan menerima hakikat bahawa aset 1MDB mampu membiayai hutangnya sendiri dan fakta bahawa defisit fiskal kita menurun daripada 3.0 peratus kepada 2.8 peratus,” tegas kenyataan tersebut.

UMNO turut mempersoal kalaulah benar hasil jualan saham Petronas sebanyak RM 200 bilion itu dikhaskan untuk membayar hutang negara, dari mana pula lebihan RM 800 bilion akan diperolehi untuk mencukupkannya?

“Apakah Pakatan Harapan bercadang menjual saham dalam syarikat gergasi lain atau menswastakan sebahagian agensi yang ada?

Apakah kerajaan akan menjemput penyertaan (atau lebih tepat lagi campur tangan asing) ke dalam syarikat berkaitan kerajaan (GLC) yang ada?

Mungkin juga PH boleh memikirkan sebahagian pemilikan di dalam Khazanah Nasional dan Permodalan Nasional Bhd misalnya, dicagarkan pula kepada entiti asing,” jelasnya.

Dalam pada itu, UMNO turut juga membangkitkan persoalan bagaimana pula seorang yang kes rasuahnya masih belum selesai, boleh bercakap mengenai rasuah 1MDB, hutang negara yang direka-reka angkanya dan soal unjuran ekonomi?

Selain itu, kesediaan kerajaan menghapuskan GST yang setakat ini memperkukuhkan perolehan negara sebanyak RM 44.3 bilion berbanding hanya RM 18 bilion di bawah SST tahun 2014 serta hutang PTPTN berjumlah RM 45 bilion, mencerminkan betapa hutang RM 1 trilion rekaannya tidak langsung memberi kesan negatif kepada rakyat dan negara.

Dalam pentadbiran BN sebelum ini, hutang kerajaan diurus dengan baik. Kerajaan Barisan Nasional sebelum ini belum pernah gagal melunaskan pembayaran hutang dan pada masa yang sama mampu memacu perkembangan ekonomi negara dengan pesat.

Oleh itu kerajaan PH diminta berhenti segera bersandiwara supaya FDI tertinggi dalam sejarah diraih oleh BN tidak terus ditarik keluar, pasaran saham menjunam dan nilai matawang terus jatuh.

Rakyat pasti tidak mahu seolah-olah kerajaan hanya wujud untuk memperkudakan isu ini. Janganlah menyembunyikan kelemahan kerana kelemahan yang ada ini mudah dihidu oleh rakyat.



Read More

Sekarang bukan masa sesuai untuk penyenaraian Petronas, kata pakar

Sekarang bukan masa sesuai untuk penyenaraian Petronas, kata pakar
Ketua Ekonomi IQI Global Shan Saeed berkata Arab Saudi menangguhkan penyenaraian lima peratus daripada US$2 trillion (US$1 = RM3.98) syarikat minyak milik negaranya, Saudi Aramco, daripada tahun ini kepada 2019.

“Arab Saudi mengelakkan (Saham Terbitan Awam (IPO) berkenaan) disebabkan oleh ketidak tentuan dan turun naik pasaran, dan ia tidak dianggap sebagai pragmatik untuk penyenaraian pada masa ini,” katanya kepada Bernama News Channel, hari ini.

Shan berkata demikian ketika diminta pandangannya berikutan laporan yang memetik seorang pelabur mencadangkan kepada kerajaan untuk menyenaraikan Petronas sebagai satu cara untuk mendapatkan jumlah wang yang besar dengan segera


Read More

[Video] Awas jarum orang-orang kafir dah masuk dalam umat Islam

[Video] Awas jarum orang-orang kafir dah masuk dalam umat Islam

EPISODE PERTAMA DRAMA DAP

Sejak Malaysia menerima kerajaan baru ini, rasanya sudah tidak meriah lagi suasana surau dan masjid di bulan Ramadhan ini. Sepatutnya bulan-bulan yang mulia bangsa bukan islam DAP dan PKR akan terkejar-kejar masuk surau dan masjid untuk merayai ibadat orang islam.

Mana pergi Hannah Yeoh yang hari-hari mengusung sampai 20 orang bangsa DAP bertudung masuk berkeliaran dari satu masjid ke satu masjid dan surau ketika Jemaah menunaikan sembahyang tarawih!

Bergitu juga Lim Guan Eng, Lim Kit Siang, Nga Ko Meng dan ramai lagi, merata masjid surau mereka terjah! Bukan setakat itu orang melayu sanggup makan sedulang dengan Guan Eng dan Kit Siang.

Itu semua dah jadi nostalgia orang melayu melihat DAP mengambil hati orang-orang melayu. Bukan setakat itu, masa bulan-bulan Ramadhan inilah masa yang ideal untuk DAP menyampaikan dakyah malah diberi peluang membuat tazkirah.

Kehebatan DAP bukan alang-alang dalam memahami islam kerana mereka mampu membaca ayat al’quran yang dihafal melalui google dan membuat tafsiran ikut akal mereka sendiri, seperti mana dilakukan oleh Nga Ko Meng.

Ini belum cerita ketika mereka memasang pancing berumpankan buah kurma di pasar Ramadhan. Bila di amati balik, apa bezanya dengan apa yang dilakukan oleh Lee Kuan Yew pada 1960. Pada waktu itu, Kuan Yew dalam usaha mendapatkan sokongan Melayu melakukan apa sahaja yang menjadi harapan orang Melayu.



LKY banyak berinteraksi dan mendampingi orang Melayu. Malah aktif melawat masjid dan surau sambil memberi ucapan yang manis-manis bagi melegakan orang Melayu. Apabila LKY dan PAP semakin kukuh berkuasa, akhirnya Melayu tidak lagi diberi perhatian yang sama dan mula diabaikan.

Sekarang di Singapura, azan dari masjid dan surau pun perlu diperlahankan walaupun dulu LKY tidak kisah dengan suara azan yang kuat berkumandang.

Malah orang melayu dilihat merempat dibumi sendiri, tidak berpeluang untuk menjawat apa-apa jawatan tinggi dalam jabatan kerajaan walhal kalau kita lihat balik slogan awal aspirasi PAP adalah akan membela nasib melayu tetapi sekarang telah pupus.

Setakat cerita pertama ini, Aku mengakui yang diri aku sendiri tersalah catur tentang drama episod pertama DRAMA DAP ini. Hingga DAP Berjaya membentuk kerajaan baru di atas seorang Perdana Menteri Melayu.

Episode pertama DAP telah Berjaya menjadi kerajaan yang sah tetapi aku masih terfikir-fikir satu kejadian antara jam 5 pagi hingga 10pagi pada hari 9 Mei 2018, dimana semua handphone Menteri penting dalam BN di hack, siapa dalangnya dan aku tak percaya itu satu kebetulan dan kenapa BERSIH tergesa-gesa mendesak Mahathir memecat 7 pegawai SPR walhal SPR itulah yang mengumumkan Pakatan Harapan menang?

EPISODE KE-2 DRAMA DAP

Ini yang buat aku betul-betul tedetik dengan apa yang sedang berlaku dalam kerajaan MahaLIm sekarang.

Adakah ini permulaan cerita yang disambung ke episode ke-3
Bagaimana PM Ke-7 terpaksa membenarkan Lim Guan Eng yang mempunyai skandal rasuah yang sedang dibicarakan di mahkamah, telah dilantik Perdana Menteri sebagai Menteri Kewangan Malaysia.

Malah ada usaha untuk menggugurkan kes pembicaraan mahkamah tersebut, tanpa perlu menjelaskan kepada rakyat. Walhal kes Khir Toyo dan Lim Guan Eng tiada bezanya tetapi Khir Toyo dibicarakan dan dijatuh hukum penjara manakala Lim Guan Eng mendapat hak kekebalan undang-undang.

Sebab itu kita dapat menonton bagaimana Lim Guan Eng cuba alih perhatian rakyat Malaysia dengan mereka cipta pelbagai skandal 1MDB, hutang negara cecah 1 Trilion melalui siaran perdana seperti berita Awani yang siang malam pagi petang subuh senja hanya untuk menyiarkan laporan menuduh Dato’ Sri Najib merompak wang 1MDB.

Walhal sepatutnya semua pertuduhan perlu melalui proses pembiacaran mahkamah.

Tindak tanduk Lim Guan Eng bukan setakat mengila menghasut rakyat percayakan yang Dato Sri Najib itu perompak malah dia sanggup ambil resiko mainkan drama ini walau akibatnya menyebabkan kejatuhan saham, para pelabur lari dari melabur di Malaysia hanya semata-mata untuk alihkan perhatian rakyat.

Bila rakyat semakin seronok melihat drama Lim Guan Eng, dia dengan bangga melaung-laungkan inilah corak pentabiran berdasarkan Clean Accountable Transparent atau dia gelarkan sebagai CAT.

Rakyat pula punyalah terhibur dengan tontonan ini sampai terlupa untuk memenuhi istilah CAT sepatutnya Lim Guan Eng wajip selesaikan dulu kes rasuahnya yang sedang dibicarakan di mahkamah bukan dengan mendapat pengguran kes tanpa perlu dibicarakan di Mahkamah.

Dalam orang melayu seronok bergelak ketawa mengikut rentak Lim Guan Eng, tanpa orang melayu sedar, Lim Guan Eng telah melantik Tony Pua dan Dr Ong Kian Ming sebagai pegawai khas MOF. Persoalannya:

1- Adakah Mahathir rela atau terpaksa turuti?

2- Semua bangsa DAP masuk MOF mana bangsa melayu dalam Pakatan Harapan?

Tetapi kalau kita renungi balik la kan, sebelum Mahathir buat keputusan mutamad kepada senarai Menteri PH boleh angkat sumpah menjadi menteri, Mahathir pernah berhajat menjawat Menteri Pelajaran tetapi terpaksa membatalkan hasratnya bila disergah Lim Kit Siang.

Itu yang buat aku terfikir balik adakah Perdana Menteri ke-7 kita Mahathir atau sebenarnya yang memerintah MahaLIm? Kerana ada banyak isu lagi yang rakyat terlupa sangat-sangat:

1- Ketiadaan Menteri Agama, Adakah bermakna Jakim Bakal Turun Taraf?
Zaman UMNO BN dulu memang ada jawatan menteri sedemikian dan diletakkan terus di bawah Jabatan Perdana Menteri (JPM).

2- Serangan Tabung haji, Adakah ini alasan untuk memansuhkan Tabung Haji?

Apa yang sedang berlaku kepada orang melayu islam, sedikit demi sedikit terhakis diminda dan terlupa akan kedudukan kerusi parlimen di bawah Perdana Menteri Mahathir adalah 41 kerusi islam berbanding 71 kerusi bukan islam.

Malah kedudukan Parti Mahathir hanya mempunyai 13 kerusi berbanding PKR 47, DAP 42 dan Amanah 11. Apa kuasa yang Mahathir ada untuk mengawal kekuatan kuasa MahaLim?

Dalam masa yang sama, aku tak nampak Wan Azizah mempunyai sebarang peranan dan kuasa menentukan urus tadbir kerajaan baru ini.

Kerana dalam banyak-banyak situasi urusan atau pengumumkan kerajaan MahaLim, Wan Azizah sering diabaikan peranannya. Malah perlu diingat dalam 47 kerusi sebenar PKR, 29 daripadanya kerusi bukan islam berbanding 18 kerusi islam.

Mungkin anda tak faham dengan apa aku nak sampaikan, ini contoh Sekiranya ada apa-apa usul yang di bawa oleh MP MahaLim dan usul itu mendapat 2/3 sokongan majoriti MP yang hadir.. maka bersedialah kita untuk menempuh satu dunia yang baru di Malaysia... Contoh, MP MahaLim usulkan tutup sekolah tahfiz.. dapat pula sokongan 2/3 majoriti.. maka besoknya dah kena tutup sekolah tahfiz.

Suka atau tidak orang melayu undi PH atau BN kena ingat anda dekat mana sekarang, adakah sedang menikmati popcorn sambil bergelak ketawa menonton Drama MahaLim menginayai Dato Sri Najib?

Kita kena ingat KERAJAAN MALAYSIA KINI DIDOMINASI BUKAN ISLAM dan sama ada sedar atau tidak cuba google siapa 3 orang ini, iaitu Lim Guan Eng, Hannah Yeoh, Tony Pua dan buku apa yang Hannah Yeoh karangkan?

Ini satu hakikat yang perlu kita beri perhatian untuk melihat kekuatan MahaLim yang semakin kuat, mereka sedang menyuntik racun virus DAP iaitu ideologi Malaysian Malaysia ke dalam kerajaan Malaysia secara pelahan-lahan, tetapi orang-orang melayu masih seronok menonton drama yang diarahkan Lim Guan Eng yang dibantu Mahathir untuk membunuh segala apa jua kebaikan yang dilakukan Dato Sri Najib terutama menegakkan Malaysia sebagai sebuah negara islam.

Adakah menjelang episode ke-3 nanti, kita bakal senasib melayu Singapura?

Aku tak sanggup melihat melayu terpedaya lagi seperti dalam episode pertama, Bak kata perpatah terlajak perahu boleh diundur, telajak beri kuasa binasa anak gerenasi kita.

RENONG2KANLAH WAHAI UMAT ISLAM YG MENGAKU DIRINYA ISLAM.


Lihat video:


#FaktaBukanAuta #RinduZamanNajib #UmmahBersatuIslamMaju
Read More

Projek Keretapi Laju Kuala Lumpur Singapura batal - bayar pampasan RM500 juta

Projek Keretapi Laju Kuala Lumpur Singapura batal - bayar pampasan RM500 juta
Mahathir temberang lagi, projek RM 50-60 billion (USD 16 bilion) difitnahnya RM 110 juta (USD 28 bilion)

1. Saya yakin ramai yang terkilan apabila projek High Speed Rail Kuala Lumpur - Singapura dibatalkan. Terkilan kerana impian untuk memiliki kereta api secepat 300 km/jam terkubur. Padahal kononnya kita ingin menjadi seperti negara-negara maju dengan sistem pengangkutan awam yang moden, pantas dan tepat waktu.

2. Di sana kereta api cepat panjangnya puluhan ribu kilometer. Bahkan mereka berlumba-lumba untuk menghasilkan teknologi yang lebih maju supaya kecepatan menjangkau 500 km per jam.

3. Lupakanlah impian untuk 'memiliki' Shinkansen seperti di Jepun yang panjangnya 2800 km. Lupakanlah TGV di Perancis dengan panjang laluan sejauh 2600 km dengan kecapatan 570 km sejam. Lupakanlah Korea Selatan, United Kingdom dan Sweeden yang memiliki jaringan kereta api laju sejauh 1000 kilometer. Apa lagi kalau nak dibandingkan dengan China yang memiliki kereta api laju sepanjang 25 000 kilometer atau Amtrak di Amerika Syarikat sepanjang 30 000 km.

4. Lupakan semua itu kerana 'negarawan terulung' lebih rela membayar RM 500 juta sebagai denda pembatalan projek Malaysia-Singapura itu. Beliau lebih berminat dengan nostalgia Jembatan Bengkok, lebuh raya bertol yang mengayakan para kroni atau LRT yang terpaksa di bailout oleh Prasarana milik kerajaan berbillion-billion ringgit setelah berjaya menghasilkan beberapa jutawan segera pada penghujung tahun 1990an.


5. Lebih menghairankan adalah alasan pembatalan projek HSR KL - Singapore tersebut iaitu kosnya dikatakan mencecah RM 110 billion. Rujuk di sini : https://www.businesstimes.com.sg/government-economy/malaysia-drops-high-speed-rail-project

6. Hello, itu angka datang dari mana? Selama ini kita tahu keseluruhan kos projek tersebut hanya sekitar RM 50-60 billion! Rujuk di sini :


7. Inilah akibatnya bila para taikun diajak untuk 'membina negara'. Yang terjadi adalah kos naik sekali ganda entah angka dari mana! Inilah akibatnya bila menabalkan manusia egois dan pantang kalah ke puncak kuasa. Hanya pendapatnya saja yang betul dan hanya legasinya saja yang ingin dikenang. Rakyat dilupakan, keuntungan sendiri diutamakan. Sungguh mengecewakan! šŸ˜¢



#FaktaBukanAuta #RinduZamanNajib

Read More

Laporan polis terhadap Kadir Jasin kerana kenyataan berhubung Institusi Raja-raja

Laporan polis terhadap Kadir Jasin kerana kenyataan berhubung Institusi Raja-raja
Berdasarkan kenyataan yang telah dibuat oleh Abdul Kadir Jasin berhubung Institusi Raja-raja, satu laporan polis akan dibuat di Balai Polis Saujana Utama.

Kenyataan yang keluar dari mulut Ketua Media dan Komunikasi Majlis Penasihat Kerajaan Pakatan Harapan itu jelas menggangu-gugat dan mencemar Institusi Majlis Raja-Raja dan bertentangan dengan Kanun Keseksaan serta boleh dianggap telah melakukan 'treason' atau “pengkhianatan”.

Dalam masa yang sama, beliau juga secara jelas telah menghasut rakyat dan boleh didakwa dibawah Akta Hasutan 1948 serana jelas mempunyai ‘seditious tendency' atau kebarangkalian untuk menghasut rakyat untuk membenci institusi Raja Berperlembagaan.



----------------
PH perlu kaji institusi Raja-raja selepas SPRM mengadu ‘hampa’, kata Kadir Jasin

Kerajaan Pakatan Harapan (PH) mungkin perlu menilai semula tindak balas Raja-raja Melayu selepas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengadu “hampa” dengan tindak balas Majlis Raja-raja terhadap aduan berkenaan 1MDB, kata bekas pengarang terkenal Datuk A Kadir Jasin.


Rujukan:
http://pakdin.my/tag/a-kadir-jasin/
Read More

Malapetaka Rampas Hak Melayu Islam Dah Sampai

Malapetaka Rampas Hak Melayu Islam Dah Sampai
Aku rasa anak-anak melayu akan berasa berbangga dengan perubahan yang anda buat! Aku bukan nak karang ramalan lagi seperti sebelum PRU-14 tapi kali ini aku nak cerita tentang bala dah nak sampai!

Betul ke! kita mesti bersedia menerima perubahan jika hendak maju macam barat. Oleh itu Orang melayu harus bersetuju korbankan institusi raja2 seperti yang dituntut oleh DAIM.

Orang felda kena akur tanah 10 ekar ladang tu takda geran kan jadi eloklah penuhi permintaan hindraf agar dikongsi kepada bangsa lain.

Tak lupa Jakim Institusi Islam terancam

"Cubaan mendesak institusi agama seperti JAKIM (Jabatan Kemajuan Islam Malaysia) dimansuhkan adalah gerakan awal untuk menjadikan Malaysia negara sekular. JAKIM merupakan institusi yang menjadi pemudah cara dan amat wajar dipertahankan kerana dengan adanya JAKIM, umat Islam dapat bersatu sepakat dengan keputusan berkaitan hal-hal agama Islam"
Datuk Seri Dr. Abdul Rahman Osman
Mufti Pahang

Cubaan PKR akan cuba mansuhkan status agama dalam mycard!

Aku ada seorang kenalan yg belajar sampai keluar negara atas tajaan mara tapi dia kata kenapa dia undi PH demi anak2nya dan aku rasa dia akan termakbul dimana anaknya tiada lak hak istimewa mungkin senasib bangsa melayu singapura merempat di bumi sendiri. Malah jika hakim dihapuskan maka aku yakin anaknya dapat hak tukar agama atau kahwin dengan agama lain.

Bila aku bercakap pertahankan hak kita dari dirampas bangsa DAP kau org kata aku rasis! Bila dah hilang semua nanti kau orang nak kata apa? (Catatan Mohd Fadzil)
#FaktaBukanAuta



Rujukan:
Hindraf tuntut tanah rancangan seperti Felda, UiTM dibuka kepada kaum lain

Barisan Bertindak Hak Asasi Hindu (Hindraf) menuntut kerajaan Pakatan Harapan menyediakan lebih banyak peluang kepada kaum India berpendapatan rendah untuk memperbaiki taraf hidup mereka, termasuk dengan pemberian tanah rancangan seperti Felda serta peluang pengajian di Universiti Teknologi Mara (UiTM).




Read More

Zahid Ibaratkan Kerajaan PH Macam Tempe

Zahid Ibaratkan Kerajaan PH Macam Tempe
Kerajaan Pakatan Harapan (PH) diibaratkan sebagai tempe kerana cakap yang sentiasa berubah-rubah semata-mata tidak mahu menunaikan janji kepada rakyat selepas menang PRU 14.
Naib Presiden yang menjalankan tugas-tugas Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi, ini kerana kerajaan baru Pakatan Harapan yang sentiasa tidak konsisten dalam memberikan fakta.

“Siang cakap lain petang cakap lain. Macam tempe… pagi masih lagi kacang soya, petang sudah jadi tempe, esok sudah naik kulat,” selar beliau.

Tegas Zahid, akujanji yang diucapkan oleh mereka di dalam manifesto sehingga kini tidak dilaksanakan.

“Selaku kerajaan baru, sudah pasti mereka akan diperhatikan. Kita lihat contohnya, apabila diisytiharkan mereka menang, kata harga minyak akan turun tetapi kenyataannya sehingga sekarang tidak turun.

“Mereka juga isytihar GST akan dihapuskan tapi tidak ada barang yang harga turun walaupun GST sifar peratus. Ada 90 barangan yang telah naik harga,” ujar beliau dalam majlis berbuka puasa bersama Ketua-ketua Penerangan Bahagian UMNO dan Yayasan Permai.
Hadir sama Ketua Penerangan UMNO Tan Sri Annuar Musa.

Menurut Zahid, melihat apa yang sedang berlaku dan isu demi isu, pemimpin PH ibarat kera mendapat bunga.

“Mereka juga mengatakan hutang negara RM1 trilion, tetapi yang jelas hanya RM686.8 billion. Mereka katakan ada pinjaman asing tetapi sebenarnya domestic debt iaitu pinjaman dalam negara… ertinya tidak ada pengaliran wang tunai ke luar negara,” ujar beliau.

Selain itu jelas Zahid, kerajaan baru juga menuduh kerajaan terdahulu membuat pinjaman dalam bentuk US dollar dan yen tetapi kenyataan dari Bank Negara membuktikan hanya dua peratus sahaja pinjaman dalam bentuk US dollar dan satu peratus dalam yen.

“Ertinya pinjaman kita dalam bentuk ringgit…. Mereka juga kata Bursa KL akan meningkat tapi akhirnya merudum jatuh

“Dulu mereka kata ekonomi berada dalam kekecamukan dan negara hampir bankrup tetapi akhirnya mereka kata ekonomi kukuh,” jelasnya lagi.

Justeru, beliau berharap agar semua Ahli Parlimen BN bersatu menjadi pasukan pembangkang yang efektif di Dewan Rakyat bagi mengekang fitnah dan tohmahan tidak benar kerajaan baru di bawah PH.

“Dalam masa 100 hari kita lihat apa yang akan berlaku. Saya juga percaya sudah berlaku keretakan antara mereka dan membenci satu sama lain,” katanya sambil menegaskan bahawa Barisan Nasional (BN) masih parti terkuat dengan bilangan kerusi parlimen melebihi parti-parti lain.




Read More

Harga Barang Tidak Turun Peniaga Pula Dipersalahkan

Harga Barang Tidak Turun Peniaga Pula Dipersalahkan

HARGA barang sering menjadi "tangkal" pakatan harapan memburukkan kerajaan Barisan Nasional dulu namun kini kifarah tersebut melanda kerajaan pakatan harapan pula.

Turunkan harga barang menjadi antara manifesto utama mereka untuk ditunaikan dalam masa 100 hari pemerintahan PH.

Nampaknya, manfesto turunkan harga barang ini bakal menjadi antara janji kosong PH apabila sebanyak 99 jenis barangan mengalami kenaikan yang tidak masuk akal.

Harga daging lembu dahulu cuma RM28 sahaja namun kini naik sehingga RM36. Harga Sawi dahulu cuma RM2.50 sahaja tapi kini RM5 dan banyak lagi kenaikan harga yang tidak munasabah.

Dengan mudah dan tidak bertanggungjawab Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Salahuddin Ayub cuba melepaskan diri dengan memberi alasan kemungkinan berlaku unsur sabotaj di pihak peniaga yang sengaja mengenakan harga tinggi berbanding harga pasaran bagi barang keperluan pada Ramadan dan menjelang Aidilfitri ini.

Dulu Ahmad Maslan dijadikan sebagai kambing hitam. Kononnya beliau simbol kenyataan bodoh menteri. Kini kita melihat lebih ramai "Ahmad Maslan" dalam kabinet Mahathir.

Hasil pemeriksaan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (WPKL), di premis-premis sekitar ibu negara, sebanyak 99 jenis barangan mengalami kenaikan harga.

Premis-premis perniagaan yang periksa termasuk pasar raya, pasar awam, pasar basah dan lain-lain seperti kedai runcit, kedai serbaneka serta restoran.

Harga barang tidak turun sebagaimana yang dijanjikan ph namun mereka menyalahkan peniaga pula. Dengan menjadikan GST 0% dan melaksanakan SST 10% harga barang dijangka akan naik dengan lebih teruk lagi dalam masa terdekat.

Apa nak jadi dengan negara kita? Rakyat semakin tertekan dibawah kerajaan PH. Nasi sudah menjadi bubur.



Luahan rasa
Pembeli Daging Pasar

Read More

Pembunuhan karater ke atas Najib Razak

Pembunuhan karater ke atas Najib Razak


SATU episod membalas dendam sedang bermula ketika ini melalui pentadbiran kerajaan baharu Pakatan Harapan (PH).

Episod pembunuhan karakter ke atas bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sudah bermula.

Setiap hari dilakukan menerusi Malaysiakini, TV1, TV3 dan media media lain, kononnya Datuk Seri Najib terlibat sungguh dan bersalah.

"Padahal tiada dokumen pun yang kukuh membuktikannya."

Kerajaan PH di bawah pemerintahan Perdana Menteri, Mahathir Mohamad benar-benar mahu melenyapkan karakter Najib dalam negara ini dengan mencipta isu dan meletakkan semua beban kesalahan ke atas bahu beliau walaupun pada hakikatnya siasatan sedang dijalankan dan Najib masih belum didakwa di mahkamah pun.

Pentadbiran baru 'menutup mata dan telinga' untuk pelantikan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng yang sedang dibicarakan atas kesalahan rasuah dan salah guna kuasa.



Kerajaan PH membina balik karakter seorang yang tertuduh 'kes rasuah' dan sedang galak membunuh karakter seorang bekas Perdana Menteri.

Karakter Najib cuba dilenyapkan dengan serbuan serta rampasan yang dibuat polis ke atas kediaman peribadi beliau dan beberapa unit kediaman lagi yang dikatakan ada kaitan dengan beliau di sekitar ibu kota.

Hanya 'dikaitkan' sahaja, itu pun pelbagai persepsi terus dilemparkan.

Agak berbeza sebelum ini, jika ada serbuan polis dan penggeledahan dilakukan, tiada gambar atau kata-kata mengaibkan akan dikeluarkan di media sosial untuk memalukan individu yang sedang disiasat.

Di zaman Mahathir kini, banyak gambar serbuan dan penggeledahan dipaparkan di media sosial.

Gambar beberapa kotak diusung oleh polis dimuatnaik kononnya mahu menunjukkan bahawa ia benar-benar harta yang diperolehi hasil dari penyelewengan padahal ia tidak dibuktikan lagi oleh perbicaraan di mahkamah.

Jelas tertulis di kotak itu nama lain, tetapi orang lain pula yang dituduh.

Pihak pendakwaan mesti membuktikan bahawa barang yang dirampas adalah sebenarnya diperolehi dari hasil penyelewengan dana atau sebenarnya benar-benar barang peribadi sahaja.

Apa kaitan kasut cucu Datuk Seri Najib dengan siasatan 1MDB?

Sebuah portal sudah tampil menyatakan gambar beg yang dirampas itu adalah gambar kepunyaannya. Jadi yang selama ini dipaparkan adalah fitnah semata mata.

Elok tindakan guaman diambil terhadap mereka yang siar gambar palsu ini, barulah kena dengan "rules of law". Biar rakyat jadi "educated" sikit.

Kemudian, kehadiran Najib ke pejabat SPRM pada hari pertama Isnin lepas diperlihatkan oleh SPRM seperti memanggil seorang suspek jenayah.

Sidang media Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Shukri Abdull pada hari yang sama dengan kenyataan penuh emosi mendedahkan banyak butiran siasatan serta menyatakan bahawa skandal berkaitan 1MDB dan syarikat SRC International adalah benar. Sedangkan siasatan kes berkenaan masih belum selesai.

Karakter Najib terus ditekan apabila laporan portal berita yang menceritakan jumlah rampasan wang tunai dalam serbuan polis mencecah ratusan juta ringgit padahal ia hanyalah berita berasaskan sumber yang tidak dikenalpasti siapa dan jawatannya.

Apabila ditanya kepada pihak polis, polis enggan mengulas lanjut.

Semalam, Guan Eng mengeluarkan kenyataan mendakwa Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB, Arul Kanda membuat kenyataan tidak benar kepada rakyat dan beliau turut mengumumkan bahawa syarikat berkenaan sudah muflis.

Kenyataan balas Arul Kanda pula menyebut, Guan Eng bertanyakan begitu banyak soalan sehingga beliau tidak dapat menjawab dengan lengkap kerana tidak ada dokumen sokongan bersama beliau.

Semua perkara, isu dan perkembangan siasatan perlu dimuktamadkan di dalam mahkamah.

Bagaimanapun, kerajaan PH ambil kesempatan dalam peperangan persepsi dengan melantik rakyat sebagai hakim dalam internet untuk memalukan dan menyalahkan Najib habis-habisan.

"Umpama kisah Bane merampas Gotham City dalam cerita The Dark Knight Rises."

Menghukum rakyat secara sistem anarki dengan undang undang jalanan. Putrajaya sudah jadi "mandom" seperti Gotham City pada hari ini kerana "rules of law" cara PH ini.

Beginilah sikap kerajaan PH. Mendahulukan kerja kerja balas dendam di bulan Ramadhan yang mulia ini berbanding memberi khidmat bakti kepada rakyat.

Ada nampak wakil rakyat PH yang menang buat jamuan berbuka puasa dan edarkan bantuan kepada insan yang memerlukan? Tiada. Mereka sibuk balas dendam sahaja.

Inilah kerajaan yang menang kerana persepsi, bila dah jadi kerajaan pun masih hendak main persepsi setiap hari. Lama lama rakyat akan benci.

Tunggulah lima tahun lagi ...

#DendamKesumatMahathiršŸ‘Ž

Read More